W Polsce ponad 80% wszystkich internautów ma konto na Facebooku i loguje się na nim przynajmniej raz w miesiącu (wg danych Geniusa). Każdy, kto poważnie myśli o swoim biznesie, nie może pominąć takiej możliwości kontaktu z potencjalnymi klientami. Jest to wręcz obowiązkowe uzupełnienie działań marketingowych dla nowoczesnej firmy.
Nie wystarczy jednak samo założenie fanpage’a. Facebook jest medium dynamicznym, nakierowanym na stały kontakt z odbiorcą. Należy wiec starannie przemyśleć strategię działań marketingowych. Zrobić plan długoterminowy i określić cel jaki mamy zamiar osiągnąć poprzez działalność w mediach społecznościowych. Celem może być zwiększenie sprzedaży i potraktowanie Facebooka jako kolejnego kanału dystrybucji, jednak Facebook nie jest nim z założenia. Świetnie sprawdza się jako narzędzie do budowania/przebudowania wizerunku marki, skutecznego PR, ułatwia obsługę klienta, pozwala reagować na opinie klientów i podejmowanie odpowiednich działań, pozwala budować długotrwałe relacje z klientem.
Niektóre z pytań jaki można sobie postawić podczas tworzenia planu działania:
Kto wchodzi w skład grupy docelowej?
Pozwoli nam to zróżnicować przekaz, akcentować to, co dla danej grupy odbiorców jest ważne, niwelować konkretne obawy.
Istotne jest również, że ponad 60% klientów przyznaje się, że kupuje to co polecają im znajomi. Każdy użytkownik Facebooka posiada do kilkudziesięciu do kilkuset „znajomych”. Daje to możliwość dotarcia do klientów i ich znajomych, mających podobne preferencje. Tworzenia swego rodzaju ambasadorów marki (non-profit).
Jaka będzie częstotliwość zamieszczania postów?
Ile razy dziennie / w tygodniu / w miesiącu?
Należy to umiejętnie wyważyć. Zalewanie fanów postami, może spowodować ich znudzenie i „odlajkowanie” naszego fanpage’a. Brak aktywności na Facebooku lub zbyt rzadkie zamieszczanie postów nie pozwoli firmie zaistnieć w świadomości fanów.
W ustaleniu częstotliwości należy wziąć pod uwagę branżę w jakiej działa firma, grupę klientów, do której chcemy dotrzeć, ale też nasze możliwości. Bardzo ważna jest regularność i systematyczność. Czasami warto rozważyć zlecenie administracji Fecebook’a wyspecjalizowanym firmom.
Jakie tematy będą poruszane w postach?
Zaleca się, aby nie więcej niż 20% postów było stricte promocyjnych (wiąże się to również z algorytmem filtrującym w Facebooku).
Posty mogą np.
- dostarczać przydatne informacji fanom – tworzenie własnych eksperckich treści daje szanse na kolejne udostępnienia postów, co w dalszej kolejności skutkuje zdobyciem kolejnych fanów / klientów,
- informować o wydarzeniach jakie miały miejsce w firmie,
- można zamieszczać linki do obcych postów – pokazujemy, że jesteśmy aktywnymi członkami społeczności danej branży,
- filmy, zdjęcia i gify – pamiętajmy, że użytkownicy najpierw zwrócą uwagę na intrygujący obrazek, który może ich zachęcić do przeczytania postu. Posty z samym tekstem często bywają niezauważone.
- konkursy,
- informacje o planowanych wydarzeniach i promocjach, i wiele innych.
Należy stawiać raczej na jakość treści niż na ich ilość. Niech użytkownik czeka na nasze intrygujące posty. Trudne, ale da się zrobić.
Kolejne ważne pytania to:
Które produkty / usługi są najbardziej warte promowania?
Jaka będzie proporcja pomiędzy treściami własnymi oraz zewnętrznymi?
Jaki będzie styl komunikacji?
Na Facebooku komunikacja może być mniej oficjalna niż na stronie internetowej. Dobrze jest gdy fani mają poczucie, że administrator jest żywą osobą, do której można się zwrócić z pytaniem i ZAWSZE otrzyma się odpowiedź.
Należy pamiętać, o różnicy między tradycyjnym e-merketingiem, a aktywnością w social mediach. Nasza aktywność na Facebooku jest wstępem do dialogu z fanami. Odbiorca staje się tu nadawcą komunikatu, który odbierają pozostali czytelnicy. Klienci są teraz coraz bardziej wymagający, a ich interakcje mogą być nie tylko pozytywna ale też negatywne. Bardzo ważne jest więc przygotowanie scenariuszy by być gotowym na negatywne bądź kłopotliwe komentarze.
Jak często organizowane będą konkursy, ankiety, zabawy i inne?
Ludzie lubią wygrywać i dostawać prezenty!
Dajmy więc im na to szanse.
Możemy tak skonstruować konkurs, że jednym z warunków wygranej będzie „polubienie” lub udostępnienie naszego posta, a co za tym idzie pokazanie go kolejnym użytkownikom Facebooka.
Możemy nagrodzić „lajki” e-prezentem np. elegancka tapetą na pulpit czy dżinglem do telefonu.
Jest wiele możliwości wciągnięcia naszych fanów w interakcję.
Nawet najlepiej zaplanowana i zrealizowana aktywności na naszym profilu nie będzie miała racji bytu bez udziału fanów, czyli klientów i sympatyków.
- Dodane przez: Dariusz Dubiel
- Data: 9 grudnia 2016
- Tagi: FACEBOOK, FIRMOWY FANPAGE, JAK POLEPSZYĆ KONTAKT Z KLIENTAMI, PROWADZENIE FANPAGE, STRONA FIRMOWA NA FACEBOOKU