Jak stworzyć dobry newsletter?

Jak stworzyć newsletter, na który ludzie czekają z niecierpliwością?

W dzisiejszych czasach e-mail marketing zdobywa coraz większe uznanie. Wysyłanie wiadomości czy zakupy online są już właściwie codziennością. Czy wyobrażacie sobie Internet bez reklam?

Praktycznie na każdej stronie możemy zobaczyć treści, które zachęcają do kupowania produktów. Przykładowo sklepy internetowe, chcąc zachęcić konsumentów do zakupów oraz sprawić, by byli na bieżąco z aktualną ofertą, proponują im tak zwane newslettery wysyłane na osobiste skrzynki e-mail. Dzięki nim firmy pozostają w stałym kontakcie z klientami, aby informować ich o nowościach, promocjach czy też zmianach, jakich dokonali w regulaminie.

Trzeba przyznać, że e-mail marketing przydaje się w kampaniach reklamowych. Stąd warto wiedzieć do czego służy newsletter i jakiego rodzaju wiadomości wyróżnić w ramach działań e-mail marketingowych. Wydawałoby się, że e-mail marketing jest skomplikowany. Nic bardziej mylnego. Jest prosty, szybki i niedrogi a do tego zapewnia wysoki zwrot z inwestycji. Dlaczego? Praktycznie większość naszych działań w Internecie powiązanych jest z wykorzystaniem mailowej skrzynki pocztowej. Co sekundę na świecie wysyłanych jest około 3 milionów maili, z tego aż 98% trafia do SPAM-u. Co zrobić, aby Twój newsletter nie został zaliczony do tej kategorii? Skup się na najważniejszych zaletach newsletteru i dostosuj je do swoich potrzeb.

Czym jest newsletter?

Newsletter stanowi formę elektronicznego biuletynu rozsyłanego za pomocą poczty elektronicznej do prenumeratorów. Obecnie do internautów zainteresowanych ofertą reklamową firmy przesyłane są newslettery w formie tekstowej lub graficznej. Dawniej nazwy tej używano do określenia formy szybkiego czasopisma naukowego powielanego na kserokopiarce i rozsyłanego do zainteresowanych osób. Obecnie papierowa forma kserowanych newsletterów jest praktycznie nie spotykana, gdyż została zastąpiona wersją elektroniczną. Kto korzysta z takiej formy promocji? Najczęściej tworzone są biuletyny naukowe, branżowe (sportowe, lifestylowe, dotyczące fitnessu), firmowe, gazety elektroniczne (w formacie tekstowym – ASCII, jak i HTML czy PDF). Rosnącą popularnością cieszą się również newslettery poświęcone informacjom, gdzie – w formie części lub całości tekstu – internauci mogą zapoznać się z najnowszymi wydarzeniami bądź trendami modowymi. Prenumerata newsletterów może być płatna ale nie zawsze. Najczęściej jednak subskrypcja newsletterów jest bezpłatna.

Chcesz stworzyć dobry newsletter?

Pomyśl jaki chciałbyś otrzymać newsletter na swoja skrzynkę pocztową i stwórz taki! Na początek musisz przeanalizować wiele rzeczy, zanim wyślesz go do swoich klientów. Zacznij od tego, czy Twój newsletter będzie w formie tekstowej czy graficznej. Praktycznie większość internautów woli czytać przejrzyste, krótko zapisane treści, ponieważ w większości skrzynek pocztowych graficznie przeładowane maile nie otwierają się lub od razu trafiają do SPAM-u. Format newsletteru to podstawa. Wiele firm wysyła swoim klientom newslettery w formacie HTML, który w środowisku programistów nazywany jest „przekleństwem newsletterów”. Niektórzy ludzie po prostu nie lubią maili w formacie HTML lub nie mają możliwości poprawnego ich wyświetlenia. Dlatego zadbaj aby Twój klient miał możliwość wyboru oglądania newsletteru w wersji HTML lub w formacie „zwykły tekst”. Podobnie nie zapomnij o jego kodowaniu, tak jakby nie istniał CSS. Często zapominamy o tym, że istnieje wielu klientów e-mail, a każdy z nich inaczej wyświetla HTML i CSS. Newsletter powinien przede wszystkim posiadać jeden stały wygląd szablonu, ze zmieniającą się tylko treścią w kolejnych edycjach oraz ciekawie napisany tekst przykuwający od razu uwagę czytelnika. Twój klient i odbiorca treści powinien przyzwyczaić się do wyglądu newsletteru i układu wiadomości, która stanie się wizytówką Twojej firmy.

Podstawą prawidłowego korzystania z możliwości newsletteru jest wysyłanie go konkretnego dnia, z jednakową częstotliwością np. 10. dnia każdego miesiąca, albo co 2 tygodnie, lub też codziennie ok. godz. 18. Warto także pamiętać o wartości dodanej newsletteru. Musi wnosić coś cennego w życie klienta np. informować o promocjach, przekazywać treści o produktach, bonach do wykorzystania, poradnikach, e-bookach. Newslettery zawsze przychodzą na wskazany przez zainteresowanego adres e-mail. Wysyłka newsletterów ma charakter dobrowolny, co znaczy, że klient sam może zadecydować, czy jest zainteresowany otrzymywaniem elektronicznego biuletynu. Elektroniczne biuletyny cieszą się dużą popularnością. Jeżeli jednak newsletter w jakiś sposób nie spełnia oczekiwań klienta może on w każdej chwili zrezygnować z otrzymywania go na skrzynkę e-mail, nie ponosząc przy tym żadnych konsekwencji.

Oto kilka wskazówek:

  • Zaprojektuj newsletter mając na względzie cel, który chcesz osiągnąć.
  • Poproś o zgodę klientów na przesłanie newsletteru.
  • Postaraj się o przejrzystą rezygnację z subskrypcji.
  • Uszanuj swoich czytelników. Nie marnuj ich czasu i uwagi. Pisz krótko i na temat – nie wyciągaj zbyt wielu informacji.
  • Dbaj o zgodność poszczególnych newsletterów z przedstawionym przy subskrypcji tematem.
  • Stwórz newsletter w formie tekstu lub grafiki.
  • Działaj w zgodzie z prawem.
  • Sprawdź wszystko przed wysłaniem newsletteru, szczególnie błędy językowe i ortograficzne.
  • Zaintryguj czytelnika.
  • Dostarczaj wartościową treść regularnie.
  • Wzbudź zaufanie.
  • Zachęć internautów do subskrypcji.