Jak zabezpieczyć stronę WWW przed awarią oraz lukami bezpieczeństwa?

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prężnie działające firmy bez nowoczesnych rozwiązań informatycznych, które gwarantują bezpieczeństwo danych stron WWW. Obecnie nawet niewielkie firmy są zobligowane do wprowadzania cyfrowych rozwiązań, aby pozostać konkurencyjnym na rynku oraz przyciągnąć do siebie klientów. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że utrzymanie profesjonalnego działu IT, który będzie pomocny w każdej sprawie, generuje wysokie koszty jego utworzenia oraz utrzymania, na które nie może pozwolić sobie przedsiębiorca, stawiający pierwsze kroki na rynku biznesowym. Dlatego warto skorzystać z usług firmy, która od początku stworzy dla klienta stronę WWW oraz zabezpieczy ją przed ewentualnymi atakami hackerskimi oraz utratą danych.

Zadbaj o bezpieczeństwo

Z pewnością każdy z nas, chociaż raz spotkał się z sytuacją, że podczas wyszukiwania informacji w Internecie lub logowania się na konkretną stronę internetową, dostał komunikat, że dana strona jest niedostępna z powodu awarii. Warto mieć na uwadze, że dla współczesnego przedsiębiorcy przerwy w działaniu strony internetowej wiążą się przede wszystkim ze stratami finansowymi oraz wizerunkowymi. Tak naprawdę o naprawie strony WWW myślimy dopiero, jeżeli pojawi się niepożądana awaria lub błędy związane z wyświetlaniem witryny. Zewnętrzna firma IT obsługująca strony WWW z pewnością zadba o prawidłowe działanie serwisu oraz ustrzeże nas przed rozczarowaniem klientów negatywnym doświadczeniu z niedziałającą strona WWW czy błędnie wyświetlającą się zawartością. Tak naprawdę jednorazowe usunięcie usterki jest tylko doraźnym działaniem, które nie uchroni przedsiębiorcy przed powtarzalnością problemów w sytuacjach kryzysowych. Stąd też trzeba inwestować w sprawdzone mechanizmy, które zabezpieczą stronę WWW przed awarią oraz wykradzeniem danych przez hakerów, czyli m.in. ciągłą opiekę i aktualizację strony oraz systemu CMS. Usługi związane z naprawą stron WWW to m.in. wsparcie zewnętrznej firmy informatycznej w zakresie świadczenia rozwiązań informatycznych związanych z zarządzaniem stroną WWW klienta, udzielania informacji oraz pomocy użytkownikom (helpdesk).

Jak uniknąć cyberataków

Internet zrewolucjonizował komunikacje między ludźmi oraz metody prowadzenia biznesu. Codziennie miliony ludzi wykonuje operacje na danych w Internecie. Często nie zabezpieczone w odpowiedni sposób dane trafiają w niepowołane ręce. Internet jest również przestrzenią, w której cyberprzestępcy mogą ukraść tożsamość klientów lub wykorzystać gromadzone przez przedsiębiorcę informacje. Cyberprzestępstwa są przyczyną ogromnych strat finansowych nie tylko zwykłych obywateli, ale również firm ubezpieczeniowych, banków i innych instytucji. Ponadto są powodem utraty zaufania klientów do Internetu jako sieci telekomunikacyjnej, która dostarcza nieograniczone możliwości pozyskania dóbr i usług. Warto mieć na uwadze zaawansowanie cyberprzestępstw. Strony WWW pozostawione bez opieki zewnętrznej firmy IT oraz bez wdrożonych środków ochronnych, stają się łatwym łupem dla hakerów. Tak naprawdę zewnętrzna firma IT jest w stanie szybko wdrożyć mechanizmy naprawcze oraz ochronne związane z zarządzaniem stroną internetową. Do takich działań należą m.in. regularne sprawdzanie kodu strony pod kątem błędów i ich bieżąca naprawa, rewizja arkusza stylów CSS, przebudowa oraz aktualizacja skryptów, optymalizacja pod kątem zmieniającego się algorytmu w wyszukiwarce oraz naprawa zainfekowanych i zhakowanych stron WWW.

Niebezpieczna luka w systemie WordPress 4.7

Luty 2017 roku były dość pracowity dla programistów z uwagi na pojawiające się ataki hakerów wykorzystujących ostatnią lukę bezpieczeństwa w WordPress 4.7 i 4.7.1. Wersja 4.7.2 wydana 26 stycznia br. zawierająca poprawkę błędu miała rozwiązać ten problem. Niestety luka ta okazała się na tyle poważna, że zmasowane ataki, które rozpoczęły się na początku lutego, trwają do dzisiaj. WordPress 4.7.2 zawierał poprawki czterech błędów związanych z bezpieczeństwem. Najpoważniejszym z nich był błąd związany z uprawnieniami w REST API, czyli możliwości tworzenia własnych interfejsów w dostępnym panelu administracyjnym. Oznacza to, że za pośrednictwem REST API można odczytywać i zapisywać wszystkie informacje. Warto zwrócić uwagę, że do modyfikacji tych danych potrzebne są odpowiednie uprawnienia. Błąd w WordPress pozwalał na modyfikację treści wpisów bez konieczności autoryzacji, co stanowiło poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa danych użytkownika, ponieważ każdy mógł je zmienić.  Niedługo po podaniu informacji w Internecie na ten temat, pierwsze poważne ataki rozpoczęły się już po 48 godzinach. Większość z ataków miała na celu zniszczenie atakowanej strony przez podmienienie jej oryginalnej treści bądź dołączenie do treści atakowanych stron linków pozycjonujących. Tego typu „infekcja” ma za zadanie pozostać niezauważona przez kilka miesięcy i przynosić hakerowi korzyści materialne. W większości przypadków winnymi całej tej sytuacji są właściciele stron internetowych, których celowo wyłączyli automatyczne aktualizowanie WordPressa z uwagi na ewentualne „awarie”.  Oczywiście istnieją przypadki, w których mechanizm aktualizacji nie zadziałał z przyczyn technicznych. Wciąż jednak wina leży po stronie właścicieli stron WWW, do których wysyłane są wiadomości o problemach z wykonaniem wymaganej aktualizacji. Takie działania można tłumaczyć niewiedzą oraz brakiem doświadczenia administratorów stron WWW, ale wyłączanie automatycznych aktualizacji przez osoby tworzące strony dla klientów jest wręcz niedopuszczalne i naraża przedsiębiorców na poważne straty.  Dlatego przedsiębiorcy powinni korzystać wyłącznie z usług profesjonalistów, którzy regularnie wykonają aktualizacje oraz zabezpieczą stronę WWW przed awariami.

Więcej o wspomnianej luce znajdą Państwo na stronie wpzen.pl